Aase Texmon Rygh. Evighetens form
«Jeg er veldig opptatt av ro. Jeg ønsker at folk skal lete etter en ro de mangler i seg selv og i tiden.»
Aase Texmon Rygh
En pioner
Aase Texmon Rygh (1925 – 2019) betegnes ofte som modernismens «Grand Old Lady» i norsk skulptur. I en alder av 27 år var hun den første til å introdusere abstrakt skulptur for den norske offentligheten. Til tross for mye motstand tidlig i karrieren, arbeidet hun med usedvanlig sikkerhet videre mot et stadig mer universelt abstrakt formspråk; mot skulpturer tuftet på matematiske prinsipper løsrevet fra tid og sted.
Evighetsskulpturer
Utstillingen er sentrert rundt Texmon Ryghs hovedverker: de såkalte møbiusskulpturene. Texmon Rygh oppdaget det matematiske møbiusprinsippet i det tekniske museet i Paris på 80-tallet. Et bånd vridd 180 grader før endene festes, som gir en form uten forside eller bakside, innside eller utside, begynnelse eller slutt. Texmon Rygh har skapt fem variasjoner over dette prinsippet: rund, stående, liggende, dobbel og trippel, i flere ulike materialer. Vi får i denne utstillingen oppleve alle fem i steinen diabas.
En sanselig opplevelse
Steinmøbiusene nærmest ber om å bli tatt på med sine mørke, kjølig glatte overflater og intrikate vridninger. Texmon Rygh er opptatt av kroppens relasjon til tredimensjonal kunst. For første gang i museumssammenheng gir vi med denne utstillingen publikum mulighet til å berøre disse unike verkene: Vi kan følge formen med hånden og således forstå prinsippet og oppleve materialet. For å understøtte det ordløse og sanselige ved skulpturene tonesettes de av «evighetsmusikk», det være seg abstrakte modernistiske verker uten klar begynnelse eller slutt, eller Bachs møbiusliknende komposisjoner.
Langt kunstnerskap
Utstillingen gir i tillegg et unikt innblikk i Aase Texmon Ryghs lange og innholdsrike kunstnerskap, i hennes liv og pionerskap. Vi får følge utviklingen fra noen av hennes tidligere arbeider, før hun hadde løsrevet seg helt fra kroppen som motiv, til abstrakte arbeider tuftet på ulike universelle matematiske prinsipper.
De siste årene har Texmon Rygh fått fornyet oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt. Hun regnes i dag som en av våre aller viktigste skulptører og er et forbilde for en rekke yngre kunstnere som arbeider med abstraksjon.
«Jeg ble stående foran denne evighetsskulpturen, der alle assosiasjoner til den virkelige verden etter hvert gled vekk og forsvant (…) Virkeligheten avkledd og holdt fram. Dirrende, insisterende, ordløs.»
Simon Stranger i forbindelse med utstillingen med Texmon Ryghs arbeider ved Museet for samtidskunst i Oslo i 2014. Vandreutstillingen er en videreutvikling av denne utstillingen.
Aase Texmon Rygh har en rekke offentlige utsmykninger i Norge. Dette kartet viser bilder og informasjon om skulpturene. Bak røde markører finnes mer enn én skulptur. Zoom, klikk og finn!
Nasjonalgalleriet, sesong 2014, vist 10.februar 2014 på NRK om Aase Texmon Rygh
Music in the exhibition:
Rebonds courtesy of KUNIKO and Linn Records
Turneen avsluttes etter visningen i Tromsø høsten 2019.
PROSJEKTGRUPPE |
Grafisk designer – Geir Henriksen, Blæst design |
Konservator – Anja Sandtrø |
Kurator formidling og turnelegger – Helga Gravermoen |
Kurator utstilling – Line Engen |
Logistikk – Lise Sæter |
Nettverksansvarlig – Helga Gravermoen |
Teamleder kommunikasjon og ansvar for digitale medier – Jøran Pecher |
Prosjektleder – Esmeralda de Zilva |
Sikkerhetsansvarlig – Einar Stangeland |
Digitale medier og tekst – Beate Orten |
Presse – Elise Lund |
Markedsføring – Charlotte Bull |
Turnèutstillingskoordinator – Lise Sæter |
Utstillingsdesigner – Fredrik Torsteinsen, Torsteinsen Design |
Utstillingstekniker – Olav Ringdal |

Støper Bjørn Tore Nyrud-Hansen i Kristiania Kunst & Metalstøberi. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørglien

Støper Bjørn Tore Nyrud-Hansen i Kristiania Kunst & Metalstøberi. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørglien

Støper Bjørn Tore Nyrud-Hansen i Kristiania Kunst & Metalstøberi. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørglien

Støper Bjørn Tore Nyrud-Hansen i Kristiania Kunst & Metalstøberi. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørglien

Støper Bjørn Tore Nyrud-Hansen i Kristiania Kunst & Metalstøberi. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørglien

Støper Bjørn Tore Nyrud-Hansen i Kristiania Kunst & Metalstøberi. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørglien

Støper Bjørn Tore Nyrud-Hansen i Kristiania Kunst & Metalstøberi. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørglien

Støper Bjørn Tore Nyrud-Hansen i Kristiania Kunst & Metalstøberi. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørglien

Støper Bjørn Tore Nyrud-Hansen i Kristiania Kunst & Metalstøberi. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørglien
Hvordan støper man en skulpur i bronse?
Info
Størrelse
- Antall kolli: kommer senere
- Kg per kolli: 40-240 kg
- Volum transportkasser (kbm): kommer senere
- Romlige krav: 150 til 200 m2
- Tid opprigg: 2-3 personer i 3 dager
- Tid nedrigg: 2-3 personer i 2 dager
- Bærehjelp: 2-4 sterke personer
Standardkrav:
Nasjonalmuseet dekker transport, forsikring og formidlingsmateriell (trykket publikumsbrosjyre, lærerveiledning og plakat). Alt kan også lastes ned i elektronisk form, inkludert en digital invitasjon. Nasjonalmuseet dekker i tillegg opplæring av regional formidler og kan også bidra med lønn til denne personen, etter nærmere avtale. Til utstillingen er det produsert en katalog. Hvert utstillingssted får 20 kataloger gratis som de kan videreselge for 100 kr pr stk. Galleriet får inntektene.
Materiell:
- Plakat.pdf
- Verksliste.pdf
- Musikk.pdf
- Annonse.pdf
- Annonsemidtstilt.pdf
- Annonsesidestilt.pdf
- Plakatutfylling.pdf
- Støpeprosess.pdf
- Pressemelding.doc
- Formidlingsbrosjyre.pdf
- Berøring.pdf
- Dansemanual.pdf
- Strukturertesamtaler.pdf
- Plasseringelementer.pdf
- Norske_sitater.pdf
- Samiske_sitater.pdf
- TURNÈDATOER.docx
- Veiledning_for_…_formidlere.pdf
Kontakt:
- Esmeralda De Zilva
- Tlf: +47 934 609 08
- Epost: esmeralda.de.zilva@nasjonalmuseet.no
Kategori:
samtidskunst