Formidlingsseminaret 2015

Nasjonalmuseets årlige kunstformidlingsseminar går av stabelen 26. og 27. november 2015 på Litteraturhuset i Oslo. I år retter vi fokus mot den publikumsgruppen som alle i kultursektoren søker, nemlig de unge voksne. 

For påmeldig: 

http://www.eventbrite.com/e/seminar-om-kunstformidling-tickets-18818552798

Over to dager vil nasjonale og internasjonale foredragsholdere snakke om kulturelle vaner hos «the millennials». Forskning tyder på at dette er en mangefasettert publikumsgruppe som stiller høye krav til deltakelse, sosial interaksjon og underholdning. Denne generasjonen er ikke nødvendigvis opptatt av et spesielt emne eller en samling, men motiveres av samhandling med andre. Hvordan kommer vi, kulturinstitusjonene, inn i deres feed? Hvilke grep må vi gjøre for å engasjere og være på deres agenda? Hvordan får dette konsekvenser for hvordan vi møter publikum i utstillingsproduksjon, kunstformidling og utdanning? Hvilke metoder kan vi ta i bruk for å utvikle og forbedre oss?

Blant foredragsholderne kan vi nevne: en futurist, verdens yngste redaktør, en kulturell innovatør, en gründer, en festivaldirektør og et kunstnerkollektiv. I spennet mellom det overordnede perspektivet og de konkrete eksemplene kan vi tilegne oss ny kunnskap, skape rom for erfaringsutveksling og hente inspirasjon. 

Ved eventuelle spørsmål vennligst kontakt prosjektleder Yngvill Aagaard Sjöösten på yngvill.sjoosten@nasjonalmuseet.no 

Begrenset antall plasser. Siste dag for påmelding er 20. november. 

Program dag 1

11.00 Registrering og kaffe

11.30 Velkommen!

Per Odd Bakke, avdelingsdirektør landsdekkende program, Nasjonalmuseet

11.45 Hvordan møte neste generasjon av museumsbesøkende?

Anne Boysen, fremtidsforsker og grunnlegger av After the Millenials

Vi forstår neste generasjon best hvis vi har gode fremtidsbilder. Men våre fremtidsbilder blir også bedre når vi forstår neste generasjon. Mange trender endres nå raskere enn før, og de yngste generasjonene er ofte de første til å gjøre disse nye trendene alminnelige. Hvordan kan vi se for oss at neste generasjon styrer denne utviklingen? Og hvilken betydning har dette for museene?  

12.30 Fra gamle menn til unge damer

Lars Petter Hagen, direktør og kunstnerisk leder for Ultimafestivalen og Cathrine Nysæther, informasjonssjef i Ultimafestivalen

I forkant av årets Ultima-festival skrev Audun Vinger i en kommentar i Dagens Næringsliv at «enten er dagens ungdom blitt meget opptatt av å flotte seg i høykulturens gevanter, eller så har rett og slett budskapet sunket inn i deler av opinionen om at denne musikken ikke er noe å være redd for». I denne presentasjonen forteller vi om erfaringer med publikumsarbeidet de siste seks årene i Ultimafestivalen, og om tenkningen rundt forholdet mellom program og kommunikasjon.

13.00 Kaffe og kaker

13.30 Youth to the Industry

Elise By Olsen, sjefredaktør Recens Paper og Morteza Vaseghi, grafisk designer / art director Recens Paper

Vi lever i et samfunn der vi som ungdomsgenerasjon har blitt ofre for urealistiske skjønnhetsstandarder, pressende kommersialisme og kjønnsstereotyper som putter oss i bokser. Frustrasjonen og ønsket om å utfordre samfunnet og bransjens standarder førte til fødselen av ungdomskulturmagasinetRecens Paper. Foredraget «Youth to the Industry» handler omRecens’ univers, holdninger og visjoner.

14.00 Not the art, but the presentation

Johan Idema, cultural entrepreneur and passionate promoter of cultural innovation

Audiences of the future are ‘programmed’ differently. To keep the arts exciting, relevant and approachable for them, we need to reinvent – sometimes radically – the way we present the arts. In his speech Johan Idema will present his mission of cultural innovation, including a selection of originating projects and publications.

Ferdig ca. kl. 15.00
 


19.00 Middag i Mathallen, Oslo

En smak av Mathallen, for påmeldte. Adresse: Vulkan 5.


Program dag 2

08.30 Registrering og kaffe

09.00 Ekte – ikke fake

Hermann Sabado, skuespiller ved Nationaltheatret

Hvordan fremstå som ekte og autentisk i formidlerrollen? Oppleves man som fake, er ofte slaget tapt når det gjelder denne kresne publikumsgruppen. Hvilke virkemidler og teknikker anvender skuespillere?

09.30 Makt og magi og rollespill

Ragnhild Hutchison, historiker og rollespiller og Nina Denney Ness, kurator for utstillingen «Makt og Magi», Nasjonalmuseet

Fantasysjangeren har blitt mainstream. Alle har ett forhold til spisse ører, trollmannsstaver og vanndøde.  Estetisk har sjangeren dype kunsthistoriske røtter, samtidig er den en inngang for unge voksne til kunst, kultur og historie. Nina Denney Ness snakker om fantasysjangerens norske kunsthistoriske røtter slik utstillingen «Makt og Magi» utforsker. Ragnhild Hutchison snakker om hvordan rollespill og laiv er en inngangsport til historie og læringsopplevelser.

10.00 Kaffe og boller

10.30 Spor etter hendelser

Anna Carin Hedberg, kurator formidling, Nasjonalmuseet og Marius Charles JohnsenEirik Mikkelborg og Franco Cortez, studenter ved avdeling grafisk kunst og tegning ved Kunsthøgskolen i Oslo

Hva skjer i møtet mellom kunstner og publikum når kunstneren arbeider i selve utstillingen? Blir kunsten mer tilgjengelig? I Nasjonalmuseets aktuelle utstilling «Avtrykk. Tresnitt fra fem århundrer» deltar tre studenter med arbeidet Tresnitt i prosess, hvor de lar publikum se hvordan de skjærer ut motiver i tresnitt. En samtale om å formidle gjennom aktivitet.

11.00 Nullfriksjon

Simon Souyris Strumse, gründer av Filmgrail

Enten det er snakk om et museum, Netflix eller Facebook, så konkurrerer de i dag om den samme begrensede ressursen. Oppmerksomhet. De amerikanske teknologigigantene har ubegrensede ressurser og verdens skarpeste hoder på laget. Hvordan kan da små og store norske museer vinne kampen om oppmerksomheten?

11.45 Lunsj

13.00 ArOs for de unge

Birgit Pedersen, leder aV formidlingsavdelingen på ARoS

Igennem foredraget kommer Birgit Pedersen ind på baggrunden for ARoS27 og hvad ARoS27 betyder for ARoS. Hvorfor skabte vi et koncept for unge, hvorfor denne aldersgruppe, hvad har udfordringerne været undervejs, hvad har vi lært i forhold til kommunikation og hvor står vi i dag?

13.30 ABC i samtidskunst – «Kunst eller pipe? Forstå deg på kunst, du også»

Hanne Nilsen Nygård, formidler ved Museet for samtidskunst, Nasjonalmuseet

Samtidskunst er laget i vår tid, og reflekterer livene til oss som lever i dag. Mange føler seg likevel utilstrekkelige i møte med samtidskunsten. Med «ABC i samtidskunst» ønsker vi å gi vårt publikum noen redskaper for å ta til seg samtidskunsten på sin egen måte. Vi stiller spørsmålene: Hva er egentlig konseptkunst, installasjonskunst og performance? Hvordan kan det ha seg at kunstnerens uoppredde seng er kunst, når din ikke er det? Og hva er det som skjer når gjenstander funnet på en søppelhaug finner sin vei inn i utstillingsrommet og blir til et kunstverk?

14.00 Hæ, et fag i krise, sier du? / Hæ, et fag, sier du? 

Gerd-Elise Mørland, kurator, redaktør for nettstedet Periskop og høyskolelektor på Høgskolen i Oslo og Akershus
Kunstformidlingen styres i større og større grad av markeds- og kommunikasjonsavdelingene på de store institusjonene. Er suksesskriteriene for formidlingen til unge voksne først og fremst synlighet og rekkevidde på sosiale medier, effektiv omdømmebygging og høye publikumstall?  


Ferdig ca 14.45

Med forbehold om endringer

– See more at: http://nasjonalmuseet.no/?module=Articles&action=Article.publicOpen&id=2436#sthash.MX1F9Iux.dpuf

 

Facebook Twitter Email
2019»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2020»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2021»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2022»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2023»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2024»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2025
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
Foto: Nasjonalmuseet

Foto: Nasjonalmuseet

Info

Standardkrav:

Nasjonalmuseet dekker transport, forsikring og formidlingsmateriell (trykket publikumsbrosjyre, lærerveiledning og plakat). Alt kan også lastes ned i elektronisk form, inkludert en digital invitasjon. Nasjonalmuseet dekker i tillegg opplæring av regional formidler og kan også bidra med lønn til denne personen, etter nærmere avtale. Til enkelte utstillinger blir det produsert en større katalog som utstillingsstedene kjøper for videre salg.

Last ned alle dokumenter og bilder knyttet til produksjonen.

Kontakt:

Kategori:


Produsent:

Nasjonalmuseet

Rapportér

Printervennlig versjon