Kurs: «Verktøykasse» for formidling. Nasjonalmuseet kurs og kompetanse 1- 2015

Nasjonalmuseet – Kurs og kompetanse høsten 2015

Vi har foretatt en spørreundersøkelse i skole-, galleri- og museumsnettverket for å finne ut hva nettverket ønsker av kursvirksomhet innenfor ulike felt som utstillingskuratering, formidling, utstillingsdesign, prosjektledelse, konservering eller annet.

Ikke overraskende har det vært stor interesse for kuratering og formidling.

Vi starter derfor friskt opp og har gleden av å kunne invitere nettverkene til første kurs i høst med vår formidlingsrådgiver Anne Grethe Uldall

Tema: «Verktøykasse» for formidling

Tid og sted: fredag 18.9.2015 kl. 10-15.30 i Nasjonalgalleriet, auditoriet, Oslo.

Uldall skriver om innholdet i kurset:

Nasjonalmuseet ønsker at skabe oplevelse, nysgerighed, engagement og refleksion – men hvordan gør man egentlig det i praksis, hvordan bliver flotte intentioner til reel virkelighed? Dette kursus tager udgangspunkt i nogle af de overvejelser vi gør os i forbindelse med publikumsarbejdet på NM. I dag kan man ikke længere forvente et homogent publikum, så hvordan forholder den moderne kulturinstitution sig til et publikum der kommer på museet med mange forskellige forudsætninger og forventninger?

På kursuset  vil vi tage udgangspunkt i Nasjonalmuseets arbejde med grundlæggende formidlingsgreb og hvordan de kommer til udtryk i praksis: hvad betyder det fx  at arbejde med dialog og flerstemmighed og hvorfor er dette vigtigt? Hvad betyder arbejdet med disse begreber fx helt konkret for vores værkudvalg, udstillingstekster eller omvisninger? Ud over at gennemgå og diskutere grundlæggende formidlingstanker og greb, vil vi afprøve den ”værktøjskasse” som er udviklet til museets arbejde med udvikling af udstillinger.

Vi vil både gennemgå teori og arbejde med praktiske og analytiske øvelser.

Kurset er gratis. Reise  må dere selv påkoste.

Det er begrenset med plasser, max 25.

Deltakerne må være tilknyttet samarbeidspartnere i Nasjonalmuseets nettverk.

Endringer i den oppstatte planen kan skje.

Vær velkommen!

Seminaret er kun åpent for påmelding HER  fra den 30.6.2015