Gustav Vigeland. Angsten står i sofaen

I 2019 er det 150 år siden Gustav Vigeland (1869-1943) ble født, og i den forbindelse presenteres vandreutstillingen «Gustav Vigeland. Angsten står i sofaen». Utstillingen viser hans mest sentrale arbeider fra 1890-tallet, i tillegg til et lite utvalg senere skulpturer. Gjennom hele Vigelands 50 år lange kunstnerskap har menneskets tilværelse vært under lupen. Hans livsverk, Vigelandsparken i Oslo, oppsummerer den tilbakevendende viljen til å utforske nyansene i hva det vil så å være menneske. Skulpturparken er både lavmælt og kraftfull med sine historier om livets små og store øyeblikk. Med «Gustav Vigeland. Angsten står i sofaen» gis publikum en mulighet til å oppleve en mindre kjent side av Norges mest berømte billedhugger. De fleste arbeidene i utstillingen er laget av en ung, søkende Vigeland, som prøver å finne sitt uttrykk, og seg selv. Leser man skulpturene som uttrykk for personlige erfaringer, fremstår den unge kunstneren som en plaget mann – med en «sjel pisket av angst». Slik beskrev forfatteren Stanisław Przybyszewski Vigeland på 1890-tallet. Ser man derimot arbeidene som uttrykk for strømninger og holdninger i Vigelands samtid, er de typiske for periodens pessimisme og dreining mot menneskets komplekse følelsesliv. Utstillingen gir en mulighet til å bli kjent med hvordan Vigelands kunst speiler en tid, men også tidløse erfaringer vi kan kjenne oss igjen i. Gjennom utstillingen inviteres publikum til å reflektere over Vigelands betydning og relevans i dag, i det den griper inn i eksistensielle tema som ensomhet, uro, lengsel og utenforskap. I arbeidene blandes melankoli, sårbarhet og frykten for avvisning med maktesløshet og fortvilelse. Hva forteller Vigelands skulpturer om det vanskelige ved å være menneske, også i dag? Og kan man lære noe om seg selv i møtet med dem? I utstillingens utforming er det lagt vekt på å skape møter og forbindelser mellom vår egen tid og Vigelands kunst. Blant annet settes enkelte skulpturer inn i kontekster og miljøer som er gjenkjennelige for dagens publikum. Hva skjer med opplevelsen av Vigelands «Redsel» fra 1892 når den plasseres i en sofa fra 2018? Utstillingen er er et samarbeid mellom Nasjonalmuseet og Vigeland-museet i forbindelse med Vigelandjubileet 2019. Utstillingen kan bookes fra mars 2019.

Utstillingen er ferdig booket frem til 21.02.2020. Se turne nedenfor i kalenderen.

PROSJEKTGRUPPE

Prosjektleder– Helga Gravermoen

Kurator utstilling – Elin-Therese Aarseth og Guri Skuggen, Vigeland-museet

Kurator formidling – Elin-Therese Aarseth, Vigeland-museet

Utstillingsdesigner – Kine Liholm

Grafisk designer – Anne Andresen

Turnelegger – Helga Gravermoen

Nettverksansvarlig – Helga Gravermoen

Konservator – Siri Refsum, Vigeland-museet

Sikkerhetsansvarlig- Einar Stangeland

Logistikk – Asle Olsen

Turnéutstillingskoordinator – Lise Sæter

Utstillingsteknikk: Nasjonalmuseet og Treverkstedet

Markedsføring – Jøran Pecher

Digitale medier – Marianne Røysum Kleven

Presse –Elise Lund

Alle skulpturene er laget av Gustav Vigeland. 

Facebook Twitter Email
2011»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2012»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2013»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2014»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2015»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2016»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2017
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
Angsten står i sofaen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Angsten står i sofaen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

"Angsten står i sofaen", designskisse, Kine Liholm

"Angsten står i sofaen", designskisse, Kine Liholm

Mann og kvinne Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Mann og kvinne Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Orfeus og Euvrydike II Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Orfeus og Euvrydike II Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Mann og kvinne Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Mann og kvinne Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Mann og kvinne, "Natten" Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Mann og kvinne, "Natten" Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Mann inne i et hjul Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Mann inne i et hjul Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Mann og kvinne Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Mann og kvinne Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Mann omslynget av et tre Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Mann omslynget av et tre Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Mann omslynget av et tre Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Mann omslynget av et tre Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Redsel Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Redsel Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Gutt og pike står mot hverandre Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Gutt og pike står mot hverandre Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Mann og kvinne Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Mann og kvinne Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Mann og kvinne, "Grubleren" Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Mann og kvinne, "Grubleren" Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Mann og kvinne, "Natten" Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Mann og kvinne, "Natten" Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Fra utstillingen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Fra utstillingen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Fra utstillingen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Fra utstillingen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Fra utstillingen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Fra utstillingen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Fra utstillingen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Fra utstillingen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Fra utstillingen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Fra utstillingen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Fra utstillingen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Fra utstillingen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Fra utstillingen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Fra utstillingen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Fra utstillingen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Fra utstillingen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Fra utstillingen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Fra utstillingen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Fra utstillingen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Fra utstillingen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Fra utstillingen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Fra utstillingen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Fra utstillingen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Fra utstillingen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Fra utstillingen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Fra utstillingen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Fra utstillingen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Fra utstillingen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Angsten står i sofaen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Angsten står i sofaen. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Info

Størrelse

  • Antall kolli: 55
  • Kg per kolli: 35 kg -123 kg
  • Volum transportkasser (kbm): 32 m3
  • Romlige krav: 100-150 m2
  • Tid opprigg: Fire personer i to til tre dager
  • Tid nedrigg: Tre personer i to dager
  • Bærehjelp: To personer trengs til løfting. Kassene kan trilles på medfølgende trillebrett. I tillegg er det lurt at utstillingsstedet stiller med jekketralle. Tre europaller følger med.

Kostnader:

Gratis

Standardkrav:

Nasjonalmuseet dekker transport, forsikring og formidlingsmateriell (trykket publikumsbrosjyre, lærerveiledning på nett og plakat på nett). Alt kan også lastes ned i elektronisk form, inkludert en digital invitasjon. Nasjonalmuseet dekker i tillegg opplæring av regional formidler og kan også bidra med lønn til denne personen, etter nærmere avtale. Til enkelte utstillinger blir det produsert en større katalog som utstillingsstedene kjøper for videre salg.

Materiell:

Last ned alle dokumenter og bilder knyttet til produksjonen.

Kontakt:

Kategori:

,

Produsent:

Nasjonalmuseet

Rapportér

Printervennlig versjon