Aase Texmon Rygh. Evighetens form

«Jeg er veldig opptatt av ro. Jeg ønsker at folk skal lete etter en ro de mangler i seg selv og i tiden.»
Aase Texmon Rygh

En pioner

Aase Texmon Rygh (1925 – 2019) betegnes ofte som modernismens «Grand Old Lady» i norsk skulptur. I en alder av 27 år var hun den første til å introdusere abstrakt skulptur for den norske offentligheten. Til tross for mye motstand tidlig i karrieren, arbeidet hun med usedvanlig sikkerhet videre mot et stadig mer universelt abstrakt formspråk; mot skulpturer tuftet på matematiske prinsipper løsrevet fra tid og sted.

Evighetsskulpturer

Utstillingen er sentrert rundt Texmon Ryghs hovedverker: de såkalte møbiusskulpturene. Texmon Rygh oppdaget det matematiske møbiusprinsippet i det tekniske museet i Paris på 80-tallet. Et bånd vridd 180 grader før endene festes, som gir en form uten forside eller bakside, innside eller utside, begynnelse eller slutt. Texmon Rygh har skapt fem variasjoner over dette prinsippet: rund, stående, liggende, dobbel og trippel, i flere ulike materialer. Vi får i denne utstillingen oppleve alle fem i steinen diabas.

En sanselig opplevelse

Steinmøbiusene nærmest ber om å bli tatt på med sine mørke, kjølig glatte overflater og intrikate vridninger. Texmon Rygh er opptatt av kroppens relasjon til tredimensjonal kunst. For første gang i museumssammenheng gir vi med denne utstillingen publikum mulighet til å berøre disse unike verkene: Vi kan følge formen med hånden og således forstå prinsippet og oppleve materialet. For å understøtte det ordløse og sanselige ved skulpturene tonesettes de av «evighetsmusikk», det være seg abstrakte modernistiske verker uten klar begynnelse eller slutt, eller Bachs møbiusliknende komposisjoner.

Langt kunstnerskap

Utstillingen gir i tillegg et unikt innblikk i Aase Texmon Ryghs lange og innholdsrike kunstnerskap, i hennes liv og pionerskap. Vi får følge utviklingen fra noen av hennes tidligere arbeider, før hun hadde løsrevet seg helt fra kroppen som motiv, til abstrakte arbeider tuftet på ulike universelle matematiske prinsipper.

De siste årene har Texmon Rygh fått fornyet oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt. Hun regnes i dag som en av våre aller viktigste skulptører og er et forbilde for en rekke yngre kunstnere som arbeider med abstraksjon. 

 «Jeg ble stående foran denne evighetsskulpturen, der alle assosiasjoner til den virkelige verden etter hvert gled vekk og forsvant (…) Virkeligheten avkledd og holdt fram. Dirrende, insisterende, ordløs.»
Simon Stranger i forbindelse med utstillingen med Texmon Ryghs arbeider ved Museet for samtidskunst i Oslo i 2014. Vandreutstillingen er en videreutvikling av denne utstillingen. 

Aase Texmon Rygh har en rekke offentlige utsmykninger i Norge. Dette kartet viser bilder og informasjon om skulpturene. Bak røde markører finnes mer enn én skulptur. Zoom, klikk og finn!

Artikkel i Kunstforum

Nasjonalgalleriet, sesong 2014, vist 10.februar 2014 på NRK om Aase Texmon Rygh

Music in the exhibition:
Rebonds courtesy of KUNIKO and Linn Records 

Turneen avsluttes etter visningen i Tromsø høsten 2019.

PROSJEKTGRUPPE
Grafisk designer – Geir Henriksen, Blæst design
Konservator – Anja Sandtrø
Kurator formidling og turnelegger – Helga Gravermoen
Kurator utstilling – Line Engen
Logistikk – Lise Sæter
Nettverksansvarlig – Helga Gravermoen
Teamleder kommunikasjon og ansvar for digitale medier – Jøran Pecher
Prosjektleder – Esmeralda de Zilva
Sikkerhetsansvarlig – Einar Stangeland
Digitale medier og tekst – Beate Orten
Presse – Elise Lund
Markedsføring – Charlotte Bull
Turnèutstillingskoordinator – Lise Sæter
Utstillingsdesigner – Fredrik Torsteinsen, Torsteinsen Design
Utstillingstekniker – Olav Ringdal
 
Facebook Twitter Email
2025»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2026»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2027»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2028»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2029»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2030»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2031
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
Stabile IV, 2010. Foto: Andreas Harvik, Nasjonalmuseet

Stabile IV, 2010. Foto: Andreas Harvik, Nasjonalmuseet

Sittende pike, 1959. Foto: Frode Larsen, Nasjonalmuseet

Sittende pike, 1959. Foto: Frode Larsen, Nasjonalmuseet

Liggende kvinne, 1956. Foto:Børre Høstland, Nasjonalmuseet

Liggende kvinne, 1956. Foto:Børre Høstland, Nasjonalmuseet

Møbius rund, 2013. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Møbius rund, 2013. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Møbius dobbel, 2013. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Møbius dobbel, 2013. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Møbius trippel, 2013. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Møbius trippel, 2013. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Aase Texmon Rygh. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Aase Texmon Rygh. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Aase Texmon Rygh. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Aase Texmon Rygh. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Møbius liggende, 2013. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Møbius liggende, 2013. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Yin Yang, 1996. Foto: Nasjonalmuseet, Børre Høstland

Yin Yang, 1996. Foto: Nasjonalmuseet, Børre Høstland

Berøring. Foto: Annar Bjørgli

Berøring. Foto: Annar Bjørgli

Berøring. Foto: Annar Bjørgli

Berøring. Foto: Annar Bjørgli

Berøring. Foto: Annar Bjørgli

Berøring. Foto: Annar Bjørgli

Møbius trippel, 2013. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Møbius trippel, 2013. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Berøring. Foto: Annar Bjørgli

Berøring. Foto: Annar Bjørgli

Berøring. Foto: Annar Bjørgli

Berøring. Foto: Annar Bjørgli

Berøring. Foto: Annar Bjørgli

Berøring. Foto: Annar Bjørgli

Berøring. Foto: Annar Bjørgli

Berøring. Foto: Annar Bjørgli

Berøring. Foto: Annar Bjørgli

Berøring. Foto: Annar Bjørgli

Detalj Møbius liggende, 2013. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Detalj Møbius liggende, 2013. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Detalj Møbius liggende, 2013. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Detalj Møbius liggende, 2013. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Detalj Møbius trippel, 2013. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Detalj Møbius trippel, 2013. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Detalj Møbius trippel, 2013. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Detalj Møbius trippel, 2013. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Detalj Møbius trippel, 2013. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Detalj Møbius trippel, 2013. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Fra steinhuggeriet

Fra steinhuggeriet

Fra steinhuggeriet

Fra steinhuggeriet

Fra steinhuggeriet

Fra steinhuggeriet

Fra steinhuggeriet

Fra steinhuggeriet

Fra steinhuggeriet

Fra steinhuggeriet

Støper Bjørn Tore Nyrud-Hansen i Kristiania Kunst & Metalstøberi. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørglien

Støper Bjørn Tore Nyrud-Hansen i Kristiania Kunst & Metalstøberi. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørglien

Aase Texmon Rygh. Evighetens form

Støper Bjørn Tore Nyrud-Hansen i Kristiania Kunst & Metalstøberi. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørglien

Støper Bjørn Tore Nyrud-Hansen i Kristiania Kunst & Metalstøberi. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørglien

Støper Bjørn Tore Nyrud-Hansen i Kristiania Kunst & Metalstøberi. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørglien

Støper Bjørn Tore Nyrud-Hansen i Kristiania Kunst & Metalstøberi. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørglien

Støper Bjørn Tore Nyrud-Hansen i Kristiania Kunst & Metalstøberi. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørglien

Støper Bjørn Tore Nyrud-Hansen i Kristiania Kunst & Metalstøberi. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørglien

Støper Bjørn Tore Nyrud-Hansen i Kristiania Kunst & Metalstøberi. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørglien

Støper Bjørn Tore Nyrud-Hansen i Kristiania Kunst & Metalstøberi. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørglien

Støper Bjørn Tore Nyrud-Hansen i Kristiania Kunst & Metalstøberi. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørglien

Støper Bjørn Tore Nyrud-Hansen i Kristiania Kunst & Metalstøberi. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørglien

Støper Bjørn Tore Nyrud-Hansen i Kristiania Kunst & Metalstøberi. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørglien

Støper Bjørn Tore Nyrud-Hansen i Kristiania Kunst & Metalstøberi. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørglien

Støper Bjørn Tore Nyrud-Hansen i Kristiania Kunst & Metalstøberi. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørglien

Støper Bjørn Tore Nyrud-Hansen i Kristiania Kunst & Metalstøberi. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørglien

Støper Bjørn Tore Nyrud-Hansen i Kristiania Kunst & Metalstøberi. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørglien

Støper Bjørn Tore Nyrud-Hansen i Kristiania Kunst & Metalstøberi. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørglien

Støper Bjørn Tore Nyrud-Hansen i Kristiania Kunst & Metalstøberi. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørglien

Støper Bjørn Tore Nyrud-Hansen i Kristiania Kunst & Metalstøberi. Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørglien

Møbius stående, 2013. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Møbius stående, 2013. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

Fra Haugesund billedgalleri Foto: Nasjonalmuseet, Annar Bjørgli

  • Hvordan støper man en skulpur i bronse?

Info

Størrelse

  • Antall kolli: kommer senere
  • Kg per kolli: 40-240 kg
  • Volum transportkasser (kbm): kommer senere
  • Romlige krav: 150 til 200 m2
  • Tid opprigg: 2-3 personer i 3 dager
  • Tid nedrigg: 2-3 personer i 2 dager
  • Bærehjelp: 2-4 sterke personer

Standardkrav:

Nasjonalmuseet dekker transport, forsikring og formidlingsmateriell (trykket publikumsbrosjyre, lærerveiledning og plakat). Alt kan også lastes ned i elektronisk form, inkludert en digital invitasjon. Nasjonalmuseet dekker i tillegg opplæring av regional formidler og kan også bidra med lønn til denne personen, etter nærmere avtale. Til utstillingen er det produsert en katalog. Hvert utstillingssted får 20 kataloger gratis som de kan videreselge for 100 kr pr stk. Galleriet får inntektene.

Materiell:

Last ned alle dokumenter og bilder knyttet til produksjonen.

Kontakt:

Kategori:


Produsent:

Nasjonalmuseet

Rapportér

Printervennlig versjon